Här kan du läsa om:

  1. inför ansökan

  2. skicka in ansökan

  3. beviljad ansökan

    Om du ej hittar svar på din fråga ställ den gärna till oss på info@arkus.se !

1. Inför ansökan

1.1 Vem kan ansöka?

Utlysningen riktas mot samverkande grupper av praktiker och forskare inom samhällsplanering, stadsbyggnad, arkitektur, inrednings- och landskapsarkitektur samt därtill relevanta kunskapsområden.

Enskilda personer eller grupper från olika företag, start-ups, organisationer, myndigheter och institutioner. Det är viktigt att bara en person ska vara projektledare och står som kontaktperson med Arkus. 

1.2 kan man ansöka om två förslag, en själv och en med en annan forskare?

Ja. Vi behandlar varje ansöka för sig själv.

1.3 Är det ett krav att samarbeta med forsknings institut?

Nej. inget krav.

1.4 I ett samarbete mellan forskare och arkitekter, borde det vara arkitekten som söker eller kan det vara forskaren?

Det spelar ingen roll. Huvud syftet är att ansökan ska främja praktiknära forskning och utveckling inom arkitektur och samhällsbyggnad, samt att tillgängliggöra information och resultat från denna verksamhet.

1.5 Vilka ämnesområden ska projektet handla om?

Arkus syfte är att främja praktiknära forskning och utveckling inom arkitektur och samhällsbyggnad. Det är olika tema på våra utlysningar. Du kan läsa mer om åretstema här.

1.6 Kan man lämna in ansökan på Engelska ?

Ja, det kan man gör. Det finns risk att språket blir svårt för vissa att tolk och bedöma ansökan. Vi rekommenderar att ni lämnar in ansökan på svenska.

1.7 I vilket språk ska publikationen vara?

Svenska.

1.8 När är sista ansökningsdatum?

Det beror på utlysning. 2023-01-31

1.9 När får projekledare besked?

Arkus lämnar besked inom ca 6-8 veckor efter ansökningstid utgång. Besked skickas till alla som har lämnat in ansökningar.

1.10 Hur mycket kan Arkus bidra med för varje beviljad ansökan?

Upp till 200 000 SEK / beviljad ansökan.

1.11 Kan en projektgrupp söka för lönekostnader?

Ja, det kan projektgruppen göra. Lönekostnader ska motiveras i ansökan.

1.12 Hur mycket medverkande i projektet kan fakturera per arbetad timme?

Ni fakturerar ej per arbetad timme. Arkus betalar ett beloppet i början och i slutet av ert arbete enligt punkt 3.3 nedan.

1.13 kan en projektgrupp överklaga Arkus beslut?

Vårt beslut om att bevilja/avslå en ansökan kan inte överklagas.

1.14 Behöver en projektgrupp gå in med egna medel?

Nej, man behöver ej. Det går bra att söka hela beloppet från Arkus.

2. Skicka in ansökan

2.1 Får man inloggning för att följa upp ansökan?

Nej, ni får inte inloggning. Vi mejlar besked via mejl.

2.2 Kan man skriva halva ansökan och sedan lämna för att fortsätta nästa dag?

Nej, allt kommer att försvinna. Vi rekommenderar att ni skriver in er text i ett word dokument sen flytt texten till Arkus formuläret om ni vill fylla i formuläret under olika dagar.

2.3 Hur skickar man in ansökan?

Genom att fylla i webbformuläret

2.4 Tar ni emot sena ansökningar? dvs om jag skickar in min ansökan efter deadline.

Det beror på utlysnings deadline. Vi rekommenderar att du mejlar oss innan du skickar in din ansökan.

2.5 Går det att komplettera ansökan efter att den skickas in?

Komplettering av ansökan ske endast på begäran från Arkus.

2.6 Vem läser och bedömmer de inskickade ansökningarna?

Stiftelsens styrelse:

  • Olof Philipson, Gatun Arkitekter, ordförande

  • Annica Carlsson, Equator (representant för Innovationsföretagen)

  • Britt Almqvist,  Ahlqvist & Almqvist arkitekter

  • Charlie Gullström, Sweco

  • Per Anders Johansson, Perark (representant för Sveriges Arkitekter)

  • Ulrika Gunnarsson Östling, White Arkitekter

OBS!

Vid bedömning av ett förslag som är från samma organisation som en av Arkus stiftelsensstyrelse ledamöter går den ledamot ut ur rummet/teams mötet vid bedömningen.

Nya frågor som har kommit in via mejl (2023-01-17):

2.7 Har Arkus några generella krav kring projektets tidplan, alltså när redovisning/slutrapporter ska vara färdigställda? 

Savar: Arkus rekommenderar att ni skriver ett uppskattat datum till inlämning av slutrapporten och redovisning. Arkus vill gärna se att projektet sträcker sig max 1 år från att den blir beviljad (Arkus lämnar svar till beviljade projekt under april-maj 2023)

2.8 Är val av inriktning av stor vikt för ansökan i detta skede? Kan vi välja flera inriktningar? 

Valet spelar inte så stor roll. Ni kan kombinera 2 inriktningar som är mest relevanta till er ansökan.

2.9 Det finns några fält där det inte står hur många tecken som är tillåtna. Kan ni specificera det?

Det är max 1000 tecken inklusive blanksteg på alla fält.

3. Efter att ansökan har beviljat av Arkus

3.1 Hur blir jag kontaktad av Arkus?

Via mejl. Vi mejlar svar alla projekledare som har lämnat in ansökan.

3.2 Hur går en beviljad ansökan vidare?

Projektteamet skickar över sin plan till Arkus och sen får den en startbesked mejl.

3.3 Hur sker utbetalning?

Utbetalning sker i två delposter: 

1.       I samband med redovisning av rapport uppstart (50%) 

2.       I samband med slutredovisning (50%)

3.4 Hur ska projektet redovisas när den är klar?

Den ska skickas in till Arkus och redovisas i tre olika format:

-          Projektet ska dokumenteras som en slutrapport digitalt i PDF format.

-          Projektet ska presenteras i Powerpoint eller PDF format.

-         Arrangera/medverka vid ett Arkus nätverksforum för att sprida kunskapen (Arkus kansli hjälper med att arrangera en nätverksträff)

3.5 Hur ser man beviljade projekt?

Beviljade projekt publiceras vid varje period upp på hemsidan.

Här finns beviljade ansökningar från Arkus utlysning år 2021.

3.6 Får man pengar när publikationen säljs på Svenskbyggtjänst bokhandel?

Allt blir inte publikationer. Detta får avgöras från fall till fall. 

3.7 Hur hanteras ansökan och slutrapporten efter beslut?

Ansökan som beviljas medel arkiveras tillsammans med slutrapporten i stiftelsens.