Barnvänlig bebyggd miljö – vad krävs?

Barnvänlig bebyggd miljö – vad krävs? En forskningsöversikt

Författare: Jansson, Märit; Herbert, Emma
Utgivningsår: 2023

Vad är en barnvänlig bebyggd miljö, hur skapas den och av vem?

Barnvänlighet handlar om att skapa förutsättningar för barns meningsfulla och hälsosamma tillvaro och utveckling, att bevara och utveckla strukturer och platser och skapa inkludering. Samtidigt främjar barnvänlighet i den bebyggda miljön en hållbar och demokratisk utveckling ur flera perspektiv och är en förutsättning för att uppnå olika nationella och internationella hållbarhetsmål samt FNs barnkonvention. Denna forskningsöversikt baseras på en genomgång av forskningsresultat från 88 vetenskapliga publikationer om ”child-friendly environments” – här översatt till ”barnvänlig bebyggd miljö”.

Den fysiska och sociala miljöns egenskaper är helt avgörande för att åstadkomma barnvänlighet. Den socio-fysiska miljö som behöver eftersträvas beskrivs av tio kvaliteter, som ofta är sammanflätade med varandra. Kvaliteterna är här ordnade efter hur vanligt förekommande de är i den studerade litteraturen, där en grund för barnvänlig bebyggd miljö är en variation av platser som barn har god tillgänglighet till. Översikten visar även att det behövs ett brett samarbete mellan olika aktörer och processer. Tillsammans kan de sätta fokus på både den byggda miljön som helhet och på dess sammanvävda fysiska och sociala kvaliteter. Detta kan inkludera planering, deltagande, reglering, utformning, förvaltning, forskning, samarbete, utbildning mm. I arbetet för en barnvänlig bebyggd miljö behövs dessutom både vuxnas barnperspektiv och barns egna perspektiv.

Arkus Info